Onmogelijk

Onmogelijk om niet te schrijven over iets waar ik het liefst over schrijf. Onmogelijk om niet te schrijven terwijl mijn hoofd vol zit met verhalen. Onmogelijk om gebeurtenissen niet te willen delen, omdat ze te leuk zijn om voor mijzelf te houden. Onmogelijk om niet te bloggen, dus moest ik wel weer beginnen.

Over gebaren en contacten

Twee dagen voor onze vakantie voorbij was, kwam een gezin tegenover ons staan. Al heel snel had ik in de gaten dat het echtpaar doof was, maar de kinderen horend. De volgende ochtend liep de overbuurvrouw langs en ik gebaarde haar goedemorgen. Dat vond ze zo leuk en even later kwamen we samen in gesprek. Ik met de paar gebaren die ik mij nog herinnerde en zij met behulp van liplezen. En tot mijn verbazing kwamen er leuke gesprekken uit. Ze vertelde dat ze in de vakanties steeds naar een andere camping reden. Daar bleven ze een paar dagen en dan trokken ze weer verder. Ik vertelde dat wij de volgende dag weer naar huis zouden gaan, en dat vond ze best wel jammer.

Daarna hadden we het over de kinderen, vooral mijn kinderen. Ik vertelde over Roger en Puk en dat ik door hen gebaren geleerd heb. Ook over JJ want zij zat alle dagen bij de tent. De buurvrouw vroeg of ze geen vrienden had gemaakt op de camping en ik legde uit dat JJ geen vriendschap wilt, want JJ wilt geen afscheid nemen. Als ze weet dat ze afscheid moet nemen, dan stoot ze die vriendschap af dus wilt ze geen vrienden.

De dag erop pakten we de tent in. De buurvrouw en ik moesten wat lachen, want als het zonnetje ging schijnen, dan gingen de vesten uit en zodra het weer bewolkt werd, moesten de vesten weer aan. Na het inpakken hebben we afscheid genomen. Ze vond het leuk met mij gesproken te hebben... en dat ik maar goed moest oefenen met de gebaren...

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk, ook zo komt je gebarentaal-cursus goed van pas. :-)

    Beetje triest dat JJ geen vriendschap wil, misschien komt het later ooit goed, met therapie ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het ontzettend leuk, maar ik gebruik de gebaren te weinig om ze allemaal te onthouden. Tja.. JJ en vriendschap, ik weet niet of het later beter wordt. In therapie heeft ze voorlopig geen zin.

      Verwijderen
  2. Wat een geweldig ontmoeting. Eentje met een gouden randje! Ik kan me voorstellen dat de vrouw heel blij met je was.
    Ik heb wel te doen met JJ. Geen vriendschap aangaan omdat er afscheid genomen moet worden. Doet me denken aan de vader van mijn vriendin. Voorheen logeerde hij een week bij haar maar de laatste tijd niet meer. Want als hij thuiskomt wordt hij overvallen door eenzaamheid, vandaar dat hij liever niet meer weggaat.
    Jij hebt een mens weer een plezier kunnen doen.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind eigenlijk dat gebarentaal standaard op basisscholen aan alle kinderen geleerd zou moeten worden. Als we onze mond zo vol hebben van integratie en participatie, dan zou dat wel een stap zijn om meer mensen mee te kunnen laten draaien in de maatschappij.
    Ik heb zelf ngt ab 1 en 2 gedaan (en heel veel weer vergeten) en naast dat het onwijs leuk was om te leren, heb ik er nog steeds soms best profijt van.
    Mijn hart breekt een beetje bij het lezen over JJ. Kan JJ wel een beetje genieten van vakantie dan? groeten van Mick (aka suzanne)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het probleem met gebarentaal is dat het zo gauw vergeten wordt wanneer het niet gebruikt wordt. Ik heb twee keer de cursus NMG gedaan en ik gebruik alleen de meest voorkomende gebaren (is zo ingeslopen).
      JJ heeft echt wel genoten van de vakantie. Lekker veel lezen of met Puk dingen ondernemen.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie ontmoeting zeg. Best confronterend om dat te lezen van JJ, maar zie hier gelukkig staan dat ze wel genoten heeft van haar vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gelukkig wel. Maar ik houd het wel in de gaten hoor :)

      Verwijderen
  5. heerlijk zulke ontmoetingen..... en JJ, ik snap dat wel, maar het is wel triest eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen