Onmogelijk

Onmogelijk om niet te schrijven over iets waar ik het liefst over schrijf. Onmogelijk om niet te schrijven terwijl mijn hoofd vol zit met verhalen. Onmogelijk om gebeurtenissen niet te willen delen, omdat ze te leuk zijn om voor mijzelf te houden. Onmogelijk om niet te bloggen, dus moest ik wel weer beginnen.

Onderzoeken en testen

Begin november werd aangekondigd dat Puk begin december een nieuwe IQ test zou krijgen. Normaal maak ik mij geen zorgen over IQ testen, maar omdat het om Puk ging kriebelde het wel. Wat als haar IQ hoger is? En dat is gek, want elk moeder wil dat het IQ stijgt, maar ik zag alleen maar beren op de weg. Een hoger IQ zou leuk zijn, maar ze gedraagt zich niet zo. En wat als het juist lager is, dat zou ik nog minder leuk vinden.. dus de hele maand had ik last van kriebels en op de dag zelf kreeg ik een berichtje dat de onderzoekster ziek was.  Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten want een week later kwam alsnog die IQ test. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van IQ testen, het zegt namelijk niet alles over de intelligentie van een kind, maar helaas zijn die cijfers nodig voor nieuwe indicaties.

Vorige week kregen we de uitslag, ze is iets gestegen en daarmee zou ze eigenlijk niet naar een ZMLK school kunnen en zal het SBO worden,.. en daar zit ze nu op. Mijn hoop was dat ze daar nog kon blijven, ze heeft al zoveel wisselingen gehad in die drie jaar schooltijd.

Ondertussen is ze ook door de kinderfysiotherapeut getest en door de logopedist, ook daar waren de uitslagen vrij snel binnen. Bij de fysio was op zowel grove als fijne motoriek geen vooruitgang en kan Puk elke week langskomen om te blijven oefenen. Op gebied van taal en spraak was wel vooruitgang, maar minder snel dan eigenlijk zou moeten. Het gaat allemaal heel langzaam bij Puk.

Gisteren was het oudergesprek op school. De juf, de logopedist en de orthopedagoge zaten rondom de tafel. Het enige wat door mijn hoofd spookte was: mag ze blijven???

Nou, dat was snel uit de wereld... nee dus. Puk automatiseert niet. Eén op een doet ze goed mee, maar daarna lijkt alle informatie te zijn verdwenen. De orthopedagoge vertelt dat ze op twee onderdelen heel hoog scoorde en daardoor haar IQ omhoog getrokken is, want op vijf van de zeven onderdelen scoorde ze onder gemiddeld. Als Puk zou blijven op die school, dan zou ze het niet redden in groep 3 en na drie jaar kleuteren zou ze toch richting drie moeten. En om haar nog een jaar te laten kleuteren is voor Puk niet leuk.. en daarbij.. misschien kan ze het volgend jaar nog steeds niet. Ik zei tegen de orthopedagoge: "Het lijkt of het kwartje nog moet vallen," waar de orthopedagoge heel snel op reageerde... "Precies!!!!! Daar lijkt het ook op." Maar ik wacht daar al zo lang op, misschien valt het kwartje nooit en hoop ik te veel. Na de kerstvakantie gaat Puk naar naschoolse opvang waar een logopedist is en een orthopedagoge. En gaan Puk en ik opzoek naar een nieuwe school... alweer! Maar eerst gaan we kerstvieren!

8 opmerkingen:

  1. Dat is een flinke tegenvaller ook al had je misschien wel in je achterhoofd dat ze niet kon blijven. Je hoopt toch dat het wel kan....dat wordt weer zoeken...Sterkte lieve mmama.
    Maar eerst kerst, En verjaardagen. Kus van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poe he, klinkt als een grote belasting voor Puk en jou. HOpelijk vinden jullie een fijn plekje voor Puk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoop ik ook Mrs. T. En dat ze daar dan heel lang mag blijven.

      Verwijderen
  3. Weet je ook op welke twee onderdelen ze hoog scoorde ?

    Ze onthoudt dus niet wat ze geleerd heeft, of heel langzaam ?
    Als ik het goed begrijp zit ze nu op SBO en moet je op zoek naar een ZMLK, ik wens jullie veel succes met het vinden van een goede school.

    Prettige Feestdagen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de gegevens nog niet binnen, maar het waren puzzeltjes, figuurtjes die ze na moest maken. Thuis doet ze wel een tangram en dat kan ze ook heel goed. Maar als ik de gegevens binnen heb, mail ik je :)

      Verwijderen
  4. Dat is heel leuk om te doen, tangram, weet ik nog van heel lang geleden. :-)
    Mooie houten figuren hadden we.
    Het lijkt erop dat ze visueel sterker is, ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gedoe allemaal, zowel voor jou als voor dat meiske.... al dat gesleep, dodelijk vermoeiend...

    Met een dikke knuffel wens ik jullie toitoitoi

    BeantwoordenVerwijderen